Tufft möta Jämtland i ”Julmatch”
Publicerad: 2 min läsning

Köping Stars reser till Östersund, men förutsättningarna inför kvällens SBL-möte mot Jämtland Basket är inte optimala. Amerikanska importtrion Juwan Gray, KeShawn Curry och Quattarius Wilson dras med sjukdom och småskavanker för tillfället.
Juwan Gray är nedbäddad med covid och kommer inte till spel. Quatarrius Wilson har varit borta i fyra matcher med stukad fot men väntas snöra på sig skorna.
– Han behöver ge oss några minuter, annars bli RT Guinn, Philip Carr, Amir Smith och Pierre Hampton omöjliga att stå emot, säger Starscoachen Torbjörn Gehrke.
KeShawn Curry spelade med en bristning i knät förra matchen mot Norrköping och drog på sig en annan skada i samma match.
– Vi måste vara försiktiga även med honom, säger Gehrke som ändå har med KeShawn i truppen till Östersund.
Glädjande för Stars är att Erik Flood gör comeback efter lång frånvaro.
– Inte en sekund för sent, menar coach Gehrke som med glädje hälsar Erik välkommen tillbaka.
Jämtland har fem raka vinster medan Köping Stars har sex raka förluster. När lagen möttes i Köping tidigare i höstas gick Jämtland direkt med knock, ledning med 15-3 efter fyra minuter! Stars lyckades inte knappa in försprånget under resten av matchen. Förlust 67-98.
Det blir tufft även i kväll.
– En resa till Östersund mitt i vintern är i sig en utmaning, och lägger vi till att det är jämtarnas ”Julmatch” med fullsatt hall så vet vi att det blir livat i luckan i Tegeltemplet, säger Gehrke.
Förra Starsspelaren CJ Jackson har skrivit på för Jämtland och blir han spelklar under torsdagen blir det en ännu större utmaning och nöt för Stars att knäcka.
Starscoachen sätter ribban högt, menar att laget kan vinna matcher mot samtliga SBL-lag. Men tillägger att förutsättningarna denna gång inte är optimala.
– Men vi har inte råd att riskera fler skador eller sjukdomar på våra spelare. Vi har Uppsala hemma i Köping kommande tisdag i en ”måstematch” för gästerna och vi skulle behöva vara hundra procent återställda till den.
Han hoppas på en riktigt bra match mot Jämtland i kväll med en vinst eller åtminstone en bra känsla in i tisdagens match mot Uppsala.
– Ett bättre genrep inför den matchen än Jämtland borta i ett fullsatt Tegeltempel är svårt att hitta, säger Torbjörn Gehrke. En seger vore en välkommen tidig julklapp.