Köping Stars är en bricka i spelet...
Publicerad: 4 min läsning

Endast en gång tidigare under säsongen har jag fått så många meddelanden/samtal som efter matchen Södertälje – Umeå som spelades i tisdags.
Varför?
Jo, för att Södertälje valde att vila tre av sina starters (60 procent av startfemman) då slutspelsplatsen redan var säkrad och SBBK fick duktigt med pisk av Umeå!
Det finns olika sätt att tolka beslutet att vila så många bärande spelare med resultatet förlust med 28 poäng. Men att Södertälje vilade spelare för att förlora matchen finns inte i min värld.
Låt oss backa ett steg för oss Köping Stars fans som kanske inte hängt med i svängarna de sista dagarna.
Borås blir etta och Jämtland tvåa i SBL:s grundserie och ingenting kan förändra det. Det som fortfarande kan förändras är vilka lag som blir fyra, femma, sjua och åtta. Borås (1) kommer att möta lag 8 i grundserien och Jämtland (2) möter lag 7. Samtliga lag 1-4 har hemmaplansfördel i kvartsfinalerna.
Köping Stars blir sjua i grundserien med en vinst mot Umeå på fredag och då möter Stars således Jämtland Basket i kvartsfinal.
Umeå riskerar vid förlust att bli femma och tappa hemmaplansfördel mot BC Luleå (om BC vinner mot Nässjö i sista omgången).
Vinner Umeå mot Köping blir Södertälje sjua, förutsatt att laget inte lyckas med konststycket att förlora mot Fryshuset i sista omgången.
Aktuell tabell inför sista omgången.
Det finns många ”om och men” i alla scenarion. Insinuationer om att Södertälje förlorade mot Umeå med flit är i min värld ren okunskap. Då anser man sig själv som bättre vetande än lagläkaren och den posten är fylld av ingen annan än Göran Ohlén (som har ett par hundra landskamper i bagaget).
Jag kan i viss mån hålla med om att det är olyckligt rent sportsligt att Umeå får en ”gratisvinst” då BC Luleå jagar Umeå i tabellen. Men det är inte Södertäljes ansvar att se till att BC Luleå kommer fyra! Den platsen kunde Luleå ha säkrat för egen maskin i tidigare matcher. Södertälje sätter sig själva i första rummet och det gör alla lag i SBL, Köping Stars inkluderat!
Situationer som dessa är förstås alltid känsliga och att tro på en samsyn i frågan är naivt. Vi i Köping Stars försöker vinna alla matcher, men har misslyckats med det fler gånger än vi kanske borde denna säsong.
Stars vill inte vinna fredagens match mot Umeå för att hjälpa BC Luleå eller för att göra det svårare för Umeå. Stars kommer inte heller att förlora mot Umeå för att vi hellre möter Borås än Jämtland i en kvartsfinal. Det skulle vara ett tecken på svaghet och låg moral.
Elitidrott går ut på att försöka vinna varje match – punkt!
Lyckas vi inte i första matchen drar vi på oss blåstället och försöker vinna nästa, eller nästa, eller nästa, etc.
Vi inser vår plats i näringskedjan och har en nykter syn på verkligheten. Köping Stars har vunnit en slutspelsmatch i SBL i klubbens hela historia och har mycket kvar att bevisa. Det sista vi gör är att planera vägen fram i ett slutspel – annat än nästa match.
Vi är väl medvetna om att både Borås och Jämtland hellre möter Köping Stars i kvartsfinalen än Södertälje.
Men eftersom vare sig Borås eller Jämtland kan påverka vem de får möta så det är total tystnad från coacherna. Henrik Sonko och AdnanChuck är så pass rutinerade och förstår att inte ge vare sig Södertälje råg i ryggen eller irritera Köping så att vi kan växa ut horn i sidan.
Köping Stars vill vinna 14 matcher i grundserien och vara en vinst från en milstolpe. Få lag lyckas varje säsong vinna lika många matcher som man förlorar. Det har bara hänt en gång tidigare i Stars historia i SBL.
Vi har insikten att om vi tar en kvartsfinalserie mot Borås eller Jämtland till fem matcher (bäst-av-fem gäller) skulle det skapa enorma rubriker och klassas som en fantastisk prestation. Det spelar mindre roll om vi måste tar oss igenom pesten eller koleran för att komma dit! Båda sjukdomarna suger fett och det kommer att kräva en enorm prestation från Köping Stars att få uppleva det.
Skulle Köping Stars mot alla odds ta sig till en semifinal skulle det skapa lika stora rubriker – kanske rent av större än vad SM-guldvinnaren får.
Köping Stars går för vinst nu på fredag mot Umeå. Borås och Jämtland är formidabla motståndare i slutspelet, och för att rå på någon av demkommer det att handla mer om våra egna vanor och beteenden än något annat.
Blir det Borås i en kvartsfinal har vi de facto förlorat mot en svagare motståndare än Borås bara dagarna innan. Det inger inte den respekt vi försöker få av våra motståndare.
Blir det istället Jämtland i kvartsfinal så har vi vunnit i sista omgången med vetskapen om att det är längre och dyrare resa som dessutom ger oss svårare väg framåt i slutspelet än ”den andra sidan”. Det måste inge mer respekt än alternativet?
Vill Köping Stars vinna mot Umeå fredag kväll kommer Umeå att tvinga oss att förtjäna det – den saken står bortom allt rimligt tvivel.